Wilda har lagt sina första ägg!!!

Låg 3 ägg i ett litet rede när jag skulle göra rent i ankhuset i dag.

Plockade bort dom men fick dåligt samvete sen. Både Wilda och Wille gick in och leta efter äggen. Nu är dom utanför huset och skäller på mig när jag går ut. Men jag var tvungen att göra rent eftersom en stor isklump har smält och det var så blött.
Ska låta äggen ligga kvar nu så det kan bli små ankbebisar. Läste att ankor inte lägger sig och ruvar förrän dom har 9-12 ägg i redet. Spännaden och otroligt roligt!


Ägg jämnförelse!
Lilla ägget syns att det är ett vaktel ägg.
Den till höger är ett ankägg. Den högst upp till vänster är ett hönsägg. Syns inte så bra skillnaden på ank och hönsägg på bilden. Men i verkligheten så är ankägget lite ljus grön/grå, marmorglansigt och helt slät!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0