Summa-funderingar!

Googlade på hur mycket en 14-åring kostar i kläder varje månad. Vi tänkte börja ge Moa hela barnbidraget men vi tyckte att det var för hög summa! Så jag sökte på socialbidraget och fick fram en summa.
Men såg även lite kluriga siffror som jag funderare på varför dom är beräknade så?!
En ensamstående har 520 kr i månaden på kläder och skor. Sambor har 10 kronor mer i månaden??? Är det inte så att en ensamstående behöver ha lite läckrare kläder en sambo? Uffe trodde att det kan vara för att de flesta ensamstående är män.....
Kläder/skor
Ensamstående: 520kr/mån och Sambor: 1 050kr/månad

Hygienen var 50 kronor mer om man var sambo....undrar varför?
Hygien
Ensamstående: 260kr/månad och Sambor: 570kr/månad

Nu till summan som regeringen har som lägsta norm när det gäller kläder till Moa......490 kr/månaden! Både Uffe och jag tyckte det verkade lite för högt. Så nu ska vi provperiod med 800 kr/månaden och då ska det räcka till fickpengar och kläder.
Moa får göra en budget över vad hon vad behöver i kläder. Så hon kan planera inköpen och spara till dom. Hon kommer inte behöva köpa sin fritidsutrustning till ridningen och fotbollen. Men vill hon ha något utöver det vanliga ex. jätte dyra fotbollsskor så får hon lägga till av sina egna pengar.

Uffe tror att det kommer att vara en större omställning för mamman......att inte ge x-tra pengar. Fast jag var duktig när killarna fick barnbidraget, inga x-tra pengar. Mest positivt var att när jag väl bjöd eller betalade något till något dom ville ha så var dom tacksamma. Till skillnad när dom (nästan) alltid fick vad dom ville ha!


Kommentarer
Postat av: Mona

Se till att uffe blir bra nu. Det låter läskigt det där..

2010-08-05 @ 12:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0