Är demokratin & yttrandefriheten hotad?!

Oj, nu ska jag blogga om demokrati och det efter att SD har kommit in i riksdagen!

Ja, jag tycker att demokratin är hotad när ett parti som har röstats fram i demokratiska val inte får säga sina åsikter.
Nu handlar det inte om att jag röstade på SD till Riksdagen (för det gjorde jag inte) utan helt enkelt om att vi har fria val. Dvs folket väljer vilket parti dom tycker passar bäst till att styra Sverige.

Motståndare mot SD får självklart säga sitt men SD får också säga sitt. Yttrandefrihet handlar om att alla har rätt att yttra och föra fram sina åsikter så länge det inte är hets mot folkgrupp som förbjuder rasistiska budskap.
Ja, nu säger många att SD idgar hets mot folkgrupp. Det göra också ett antal av SD anhängarna men jag har svårt att se att "minskad invandring" är hets mot invandrarna i sig. 

Är inte regeringens sjukförsäkring och enbart skattesänkning till dom som arbetar en slags "hets mot folkgrupp"?
Ja, nu är det inte en folkgrupp utan sjuka, arbetslösa och pensionärer blir diskriminerade! Finns lag mot diskriminering!!!

Egenskaper som kan anses diskriminerande är att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas.
Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, funktionsnedsättning, etnicitet, ålder, hudfärg, inkomst, övervikt, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt. (Wikipedia.se)

Jag tycker då att nuvarande sjukförskring diskriminerar kön, funktionsnedsättning, ålder och övervikt. Kön är medfött, funktionsnedsättning är både medfött och förvärvat, ålder är medfött samt övervikt har samtliga egenskaper.

Diskriminering för sin ålder är det när endast är löntagare har fått skattesänkning och inte pensionärer.

Nu såg jag en till sak, politisk åtsikt, kan anses vara egenskap som inte får diskrimineras???!!!!
Det innebär att  SD har rätt att framföra sina åsikter så länge dom inte bryter mot svensk lag!
Och motståndarna har och rätt att framföra sina åsikter så länge dom inte bryter mot svensk lag!

Och vilka är det som allt som oftast inte följer svensk lag? SD-anhängarna eller SD-motståndarna?


Kommentarer
Postat av: Anna B

Jag håller med dig. Det var otroligt korkat att stänga SD ute från alla debatter osv. Fast då tänkte jag inte så mycket på lagprinciper som att de inte fick stå upp och försvara sina synpunkter i en rättvis debatt - som alla andra partier. Det hade nämligen medfört att fler hade insett att de inte har så mycket bra att komma med, och det hade inte alls utgjort samma "hot". Som det nu var blev de liksom det allmänna "missnöjes"-partiet, som framstod som en motpol till "de vanliga tjafsande politikerna"... Rätt så korkat av TV m.m. att inte inse det.

2010-09-21 @ 09:46:53
URL: http://trollmors.bloggsida.se
Postat av: Anna

Bra skrivet Maria, jag har inte heller röstat på SD, men nu är det väldigt många som gjort det o då ska de självklart få vara med o föra sin politik.

2010-09-21 @ 09:52:20
URL: http://minaungar
Postat av: Sara Gustavsson

Tycker att din text är viktig att ta upp. Jag är motståndare till SD, men tycker samtidigt att demokrati är demokrati. Svenska folket har röstat fram SD så då måste de ju få vara med och säga sitt. Med det också sagt att jag VERKLIGEN inte gillar att de är med i riksdagen, men nu är det som det är.. Svenska folket ville det. Att stänga dom ute, när folket har röstat fram dom.. det är fel..det är inte demokrati..

Jag håller också fullt och helt med att det som regeringen gjort de senaste åren också är diskriminering mot de som kanske behöver stödet allra mest.

Att SD fått så mycket röster tror jag beror på att inget annat parti vill ta i dom frågorna.. men jag tror de går fel väg till mötes.. Att ta bort modersmålsundervisning i skolorna, att införa endast att prata svenska i skolorna, att kvinnor inte får använda slöja eller burka på allmän plats etc etc.. det tror jag snarare stänger ute ännu mer och glappet mellan människor och människor blir ännu större...

Men jag håller med ditt inlägg, viktiga synpunkter! =)

2010-09-21 @ 10:41:42
Postat av: Malin

Jag håller med dig jag också...



Jag tycker att det är skrämmande hur det har utvecklat sig... det känns som ett enormt steg bakåt... har vi verkligen inte lärt oss nåt av historien?



Visst, de har inte de sundaste idéerna alla gånger... jag röstade definitivt INTE på dem. Men genom att förtiga o gömma undan så ökar man tjusningen o lockelsen... vad händer när man säger aja baja till ett litet busigt barn... jo det gör precis tvärtemot vad man säger.



Politiken har verkligen blivit på sandlådenivå över huvudtaget...



Man kan inte trycka ner det man är rädd för heller... det kommer bara tillbaka som skuggor i natten... ställ ut trollen i solen så spricker de.

2010-09-22 @ 12:04:18
URL: http://grankott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0