Kvitto!

Uffe och jag var och lärde oss vardagsmassage i går. Det var blandade känslor jag fick med mig efter massagen.
Känslan av att "jaha, det var det iallafall", alltså jag har fibromyalgi!
Hur kan jag komma på det under massagen?
Jo, det gjorde ont och var obehagligt. Det räckte att Uffe upprepade en massageövning två gånger och det gjorde ont. Kändes som om någon hade stått och knuggat på ett och samma ställe jätte länge. Uffes händer fick knappt trycka lätt, ja ni läste rätt, för att det gjorde ont!

Att min smärta som jag har haft i 20 år har kunnat vara fibromyalgi har jag anat hela tiden. Min ex svärmor har det och hon tyckte redan för 17-18 år sen att jag har det.
Hemma efter massagen googlade jag på fibromyalgi och det blev ett kvitto på att det kan vara det jag har. Symptomen var som om jag hade skrivit nästan varje symptom.

Kom upp en massa känslor, bittra, deppiga, förklarande och lättade!
Bittra eftersom det har förstört mycket i mitt liv! Deppigt eftersom det är deppigt!
Förklarande eftersom nu har jag en förklaring till varför jag mår som jag gör!
Lättande eftersom nu kanske jag har fått en förklaring på varför jag mår som jag gör!
En förklaring till mycket av hur jag är ex. alltid trött eftersom kroppen alltid går på högvarv för att bearbeta smärta! Svårt att Uffe smeker mig eftersom det är obehagligt när det gör ont!

Nedan har jag kryssat i efter varje symptom ifall jag har den!

Vanliga symtom vid fibromyalgi
Värk - på många ställen eller flyttar omkring X
Trötthet/kraftlöshet X
Ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad X
Stelhetskänsla X
Närminnesstörningar X
Koncentrationsproblem; svårt att finna ord (X)
Yrsel, balansproblem
Huvudvärk
Irritabilitet, humörsvängningar, ”kort stubin”, psykisk stress-känslighet X
Domningar, stickningar X
Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv. X
Svullnadskänsla X
Luktkänslighet
Ljudkänslighet X
Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall-varm; svettningar X
Colon irritabile symtom
Täta vattenkastningar X
Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
Illamående
Kroppsklåda X
Vadkramper, spec. nattetid X
Ofrivilliga muskelryckningar
Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten X
Dimsyn och svårigheter att fixera blicken X
Kalla fingrar och tår X
Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus X
Diffusa hudreaktioner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0