Optikerbesök!

Äntligen fick jag "arslet-ur-vagnen" och få till ett besök för att kolla min syn. Ibland har jag så svårt med fokusen och skärpan i ögonen. Tänkte att det måste vara att jag har taskig syn....för det har läkarna sagt!
Ja, nu tänker ni! Vadå läkarna sagt? Jo, för när jag har påpekat till dom att jag är så ofokuserad i mina ögon ibland och att jag tycker att det verkar hänga ihop med blodtrycket. Så har läkarna sagt att det minnsann inte kan ha med högt blodtryck att göra. Men se där har dom fel, igen!!, för det har visst med mitt blodtryck att göra. Optikern förklarade för mig att trycket hela kroppen och därmed i ögonen ökar vid högt blodtryck. Då kan min syn bli annorlunda!!!
Säger bara: tänk att läkaren inte kan tro på vad jag säger åt dom!!!

Nu behövde jag iallafall lite starkare läsglasögon, 2,0 istället för 1,5, så jag beställde ett par. Optikern tyckte att jag kunde köpa 10-kronors läsglasögon men jag tycker dom är så "vågiga". Det förklarade han med att billiga är slipade efter en standardslipning. Slipningen är inte precis där synfältet är och alla har olika lägen på synfältet. Därför kan billiga läsglasögon kännas "vågiga".
Sen sa han att mina lite-för-svaga-läsglasögon kan jag använda vid datorarbete. Detta eftersom jag sitter en bit ifrån och då räcker det med dom svagare glasögonen då.
Måste plussa för optikern i Sala som jag var hos:

dom var så trevliga i sitt bemötande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0